SAHABAT & FOLLOWER @ BLOG

TABUNG PERCUTIAN..

Thursday, April 7, 2011

MUHASABAH DIRI

Sehebat apapun pengetahuan dan amal kita, sebanyak apapun harta kita, setinggi apapun kedudukan kita, jikalau akhlaknya rusak maka tidak bernilai.

Kadang kita terpesona kepada topeng duniawi tapi segera sesudah tahu akhlaknya buruk, pesona pun akan pudar.. Dan mudah-mudahan pula warisan terbaik diri kita yang dapat diwariskan kepada keluarga, keturunan, dan lingkungan adalah keindahan akhlak kita.

Kerana ternyata keislaman seseorang tidak diukur oleh luasnya ilmu. Keimanan seseorang tidak diukur oleh hebatnya pembicaraan.

Kedudukan seseorang disisi ALLAH tidak juga diukur oleh kekuatan ibadahnya semata. Tapi semua kemuliaan seorang yang paling benar Islamnya, yang paling baik imannya, yang paling dicintai oleh ALLAH, yang paling tinggi kedudukannya dalam pandangan ALLAH dan yang akan menemani Rasulullah SAW ternyata sangat khas, yaitu orang yang paling mulia akhlaknya‬ dan ikhlas dalam ibadahnya.

********************************

- MUHASABAH DIRI -





p/s utk diri sendiri -

Banyak yg perlu diubah, Hati, percakapan mahupun perlakuan SEMUANYA.. Bkn mudah mengubah yg tetap.. Malah menegur bukan empunya.. Pasti dikecam, sinis pandangan mereka.. Niat di hati perlu diubah.. Keyakinan perlu ditambah, Kekuatan perlu diikat, Perlakuan haruslah seiring.. Insyaallah..

SALAM UKHUWAH

.

.


U LIKE @ NOT, UP TO U..
www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment

komen je.. nanie reply.. salam ukhuwah..

Related Posts with Thumbnails