SAHABAT & FOLLOWER @ BLOG

TABUNG PERCUTIAN..

Friday, October 21, 2011

MEMAAFKAN & MELUPAKAN KECURANGAN..


SEKADAR RENUNGAN BERSAMA..


Perit sekali apabila diri dicurangi. Perasaan itu bagaikan menusuk seluruh jiwa dan raga. Hati pula, tertanya-tanya mengapakah harus ianya terjadi. Hanya insan yang pernah dicurangi bisa merasakan perasaan itu, bisa memahami segalanya. Sehinggakan ada yang nekad untuk membalas dendam, dan membunuh diri serta melakukan pekara yang dilarang agama.


Mengapakah insan, sanggup melakukan kecurangan? Sedangkan insan mempunyai akal dan fikiran untuk membezakan apa yang baik dan tidak. Tidakkah mereka takut akan pembalasan? Sungguh meyedihkan kerana wujudnya insan sebegini.


Insan, mengertilah bahawa setiap yang terjadi mempunyai hikmah tersendiri. Hikmah yang cukup indah yang bisa menyembuhkan luka di hati. Sinar cahaya akan tiba tanpa kita sedari. Yakinlah bahawa, Allah tidak akan memberi dugaan dan ujian pada hambanya di luar kemampuan hambanya itu sendiri.


Setelah dilukai, pasti susah untuk kita memaafkan dan menerima kembali pasangan kita itu, apatah lagi untuk melupakan kecurangan tersebut. Namun, kita haruslah beringat bahawa memaafkan seseorang adalah perkara yang mulia. Dan kita sebagai manusia biasa tidak layak untuk menghukum apatah lagi tidak memberi kemaafan. Sedangkan Allah Maha Pengampun, inikan kita hambanya. Untuk memberi hukuman, jauh sekali. Kita serahkan pada Allah yang Maha Adil.


Kita mungkin dapat memberi kemaafan pada setiap kecurangan, namun untuk melupakannya mungkin mustahil. Apa yang patut kita lakukan adalah memberi peluang, menjadikan perkara tersebut sebagai ikhtibar serta berdoa. Ingatlah, kita ada Allah. Allah adalah sebaik-baik tempat untuk kita mengadu dan berharap. Allah tidak akan mengecewakan kita.


REMEMBER THAT, JANGAN BERSEDIH ALLAH BERSAMA INSAN YG TERANIAYA

U LIKE @ NOT, UP TO U..
www.tips-fb.com

11 comments:

  1. sebelum kawen saye pernah bersama lelaki yang beratus kali curang ngan saye...tak tau nape saye masih terus bersama ngan die..[mungkin die sendiri tak nak melepaskan saye] walaupon setiap kaLi saye memaafkan dia..saye tetap tak boLeh melupekan kecurangan die..dan setiap kali pon saye sakit hati teramat dan spt racun dalam hubungan kami..[saye tak pasti samaada sy ikhlas memafkan die atau hanye satu perasaan ingin memiliki] jadi satu masa..tanpe sebab..sy melepaskan hubungan tu..dengan ikhlas hati saye memafkan segale perbuatan die tapi dlm mase yg sama sy tak boLeh bersama ngan dia lagi..saat tu sy bebetul tenang..dan tu lar sebenarnyer yg saye nak...[ ffuuhh...terpanjang pulak edisi meluah perasaan ni..;p ]

    ReplyDelete
  2. @aty-fared - great story. great experience. setiap yg hidup belajar dr pengalaman antara suka duka..

    thanks for sharing your story..

    alhamdulillah, sekarang awk sudah bahagia..

    pilihan yg tepat dlm hidup awk..

    ReplyDelete
  3. hm...curang ni memang benda paling sensitif. sakitnya hati Allah je tahu.nak maafkan tu senang,tapi melupakan tu sangat susah.sangat2 susah.

    harap sangat pasangan tak berlaku curang.setialah macam mak ayah yang kekal berdua ke akhir hayat

    ReplyDelete
  4. curang adalah suatu perkara yang menyakitkan. memaafkan tu senang tapi melupakannya susah.sangat susah

    ReplyDelete
  5. @nurdani - tu la.. emamn dapat maafkan nk melupakan tu, agak payah. memori dan luka terpahat dlm ati.. huhu..

    insyaallah, lama2 ok~ thanks dani.

    ReplyDelete
  6. dicurangi mmg sgt perit,

    tapi memaafkan akan melupankan keperitan itu.

    cewah. kekeke

    ReplyDelete
  7. @nur aqilah - betol3 (gaya upin ipin).. kena selalu redha dgn ujian Allah. Pati ade hikmah disebaliknya..

    kan? kan? kan?

    ReplyDelete
  8. hmm..pernah gak dicurangi..klau skali..mmg di maafkan kerna mungkin terkhilaf..tp bukan utk kali yg kedua..curang ni tjadi berpakaej..didustai..dikhianati..dan yg paling perit skali adela cinta dan syg yg kita beri dicemari oleh kecurangan sakit dan lukanya hati hanya Allah yg tahu..mmg mulut berkata kita memaafkan ..tapi bila mna kit tidak mampu melupakan sejauh manakah keikhlasan memaafkan tu?? tp tu sbnarnya mberi pengajaran kpada kita..bila kita dcurangi..ia mbuatkan kita bertambah jujur pada kekasih halal kita nanti.. :)

    ReplyDelete
  9. @alnur hidaya - insyaallah.. org kata dugaan sebelum berkahwin penuh dgn hasutan syaitan.

    sy tetap berdoa pd Allah, sebab sy bakal kahwin , jd kerisauan tu ada.

    Hanya Allah je taw ape itu sabar, dan redha..

    semoga allah perkenankan doa sy..

    anyway, great input / comment.

    ReplyDelete
  10. salam..thanks for sharing this.actually sy pn bru shj memaafkn bf sy.mmg dh byk kali dia curang.tp sy ttp maafkn dia kali ni.dlm masa yg sama sy buat solat tahajud n solat istikharah.mudah2han allah akn brikn sy petunjuk sbb kami dh pn merancang utk bkhawin.smoga allah tabahkn hati2 yg disakiti.

    ReplyDelete
  11. @lady in pink. waalaikumusalam. ahamdulillah semoga pilihan dan kemaafan awk utuk si dia di redhai allah. selamat bakal mengakhiri zaman bujang. good luck :)

    ReplyDelete

komen je.. nanie reply.. salam ukhuwah..

Related Posts with Thumbnails