SAHABAT & FOLLOWER @ BLOG

TABUNG PERCUTIAN..

Monday, June 25, 2012

HOT FM # - DITIPU, MENIPU, & TERTIPU

25JUNE2012 - Pagi ni ada topic menarik HOT.FM.

TERBAIKKK!!!

Tajuk Hot Chat # - Ditipu.. Menipu.. Tertipu..

Ditipu, menipu dan tertipu merupakan lumrah kehidupan.

Kalau kita telah ditipu, pasti akan berasa sakit hati, marah, kecewa dan semua rasa yang pahit, masam dan yang tak enak itu bagai melekat pada lidah dan hati. Lebih-lebih lagi kalau kita ditipunya 'hidup-hidup' Sekiranya orang itu terlalu baik, tidak berkira, murah hati dan tak byk songeh'.. hati-hatilah anda mungkin akan ditipu oleh sipenipu yang tak tahu malu.

Apatah lagi kalau tertipu...(Tipah tertipu...??)...memang menyakitkan hati. Kita akan berasa bagai diperbodohkan, ditertawakan dan dipersendakan. Tapi tidak semua perkara yang kita tertipu itu mendatangkan sakit hati. Sekiranya itu sekadar gurauan janganlah kita terlalu serius tentangnya. walau bagaimanapun sebelum orang itu 'tertipu', tengok-tengoklah dulu siapa orangnya. Tidak semua orang boleh menerima gurauan kita.


Paling buruk kalau ada perangai yang suka menipu. Mengapa menipu?...banyak sebab. Nak untung, macam-macam cara orang menipu. Nak dipandang hebat pun ramai orang menipu; menipu sijil, menipu augerah, menipu kelulusan dan pencapaian...menipu itu dan ini...sehingga orang yang tertipu mengataka, "Wah, hebatnya!..." Malah ada yang nak pikat orang atau nak kawin lagi sanggup menipu. Depan pijak semut tak mati, tapi di belakang dialah gajah yang bertelinga besar perut yang besar, mulut yang besar dan belalai yang panjang. Nak hidup beb...kenalah pandai menipu! Jadi kalau tak menipu tak boleh hidup ke?...

Jadi, fikirlah. Di mana kita berada. Dalam kelompok ditipu, tertipu atau menipu. Berhati-hati jangan sampai digelar PENIPU!

p/s Kepada yg telah ditipu & tertipu, jalan terbaik adalah dgn mengadu pada Allah.. Pada DIA yg memahami perasaan di kala ini.. Jodoh hati kita datangnya pada Allah Taala.. Doa dan terus berdoa.. Semoga hari esok mendatangkan keceriaan.. Insyaallah..

The past is past. leave yesterdays troubles behind. tomorrow is not a promise. but today is here so make the best of it as if it were your last day.


Published with Blogger-droid v2.0.4
U LIKE @ NOT, UP TO U..
www.tips-fb.com

2 comments:

komen je.. nanie reply.. salam ukhuwah..

Related Posts with Thumbnails